lördag 23 maj 2009

Tre veckor

Idag fick jag frågan om hur mina första tre veckor varit som pappaledig. Mitt svar blev ungefär som följer. När jag jobbar så spenderar jag cirka tre timmar per dag på att resa till och från arbetet, dessa tre timmar är idag fritid. Så ur en rent egocentrisk synvinkel så har jag alltså tre timmar med egen tid som jag inte har när jag jobbar och det är inte fy skam. Nu är det ju inte riktigt så det funkar utan dessa tre timmar används ju på att umgås med familjen samt en liten del av den går åt till att träna (vilket jag ändå har gjort två dagar i veckan innan pappaledigheten). Jag är således tillbaka på tre träningsdagar i veckan som jag hade som intervall innan jag blev pappa!

Ur pappasynvinkel så har jag nu kring åtta timmar per dag som det är jag och Junior till hundra procent. Skillnaden är ju gigantisk då jag innan pappaledigheten haft tre eller fyra timmar som jag delat Junior med min kära sambo, innan han somnat på kvällen. Jag är idag en otroligt mycket bättre pappa än vad jag var för tre veckor sedan. Inte på grund av att jag lärt mig så mycket nytt utan för att jag har tid och ork att ägna mig och min son. Det bästa av allt är att när jag är behov av egen tid, för exempelvis träningen, så har jag inte dåligt samvete för att jag inte umgås med familjen. Sammanfattningsvis, det är otroligt kul att vara pappa!

Filmerna då? Jo vi såg Australia igår och jag tyckte verkligen om den filmen. Baz Luhrmann, kanske mest känd för att ha regisserat Moulin Rouge, har en ganska speciell stil när han gör film och ett antal klipp känns som det är typiska Luhrmanska skapelser. Australia är den bästa äventyrsfilm jag sett på länge, rekommenderas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar