fredag 31 mars 2017

Framgång

Jag har åkt över 120 mil på tjänsteresa i veckan. Jag har passerat ett antal större städer och sett mycket bilar och lastbilar på motorvägarna. Under resans gång har jag gjort vissa observationer. Mellan Göteborg och Borås åkte jag om flera lastbilar med biltrailer, de får på åtta personbilar på en sådan. Det var inplastade fabriksnya Volvobilar de flesta av dem. Volvo är ingen billig bil direkt så det måste finnas gott om pengar i omlopp för att dessa bilar ska behöva fraktas runt till sina kunder. Dessutom börjar Tesla bli ganska vanliga. Såg för första gången Model-X, SUV-Teslan. Bilar som ligger några prissegmentet över Volvo. Det går bra nu Sverige!

I städerna jag passerade byggs det otroligt mycket. Det växer upp nya höga hus mitt i centrum och gamla fula 60-70-tals betonglådor renoveras och får nytt fräscht utseende. I Borås pågick slutfasen i renoveringen av det gamla Domushuset just en sådan betongkloss som fick ta plats där gamla fina träbyggnader en gång i tiden stått. Nu hade huset fått ett slags vitt metallchassi som såg ut som en ringbrynja och ovanpå hade det landat vad som såg ut som ett futuristiskt rymdskepp i två våningar med lutande väggar. Lite som att man hackat sönder ett sadeltak och installerat fönster och balkonger med jämna mellanrum. Mot Viskan hade den trötta Domusfasaden fått en fasad helt i glas likt en skyskrapa på Manhattan. De kan och vågar sig på det där med design Boråsarna. Det går bra nu Sverige!

Börsen har gått oavbrutet uppåt i vad som känns som en hel generations livstid. Det börjar bli sådan vardagsmat att när väl några såkallade folkaktier faller lite smådramatiskt så skriver till och med Aftonbladet om det. Det går bra nu Sverige!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar