onsdag 1 augusti 2012

Sommar och sol


Nu har R2D2 (robotgräsklipparen) arbetat för oss någon månad och det fungerar väldigt bra. Vi har inte klippt gräset en enda gång sedan i juni med undantag av lite trimmning.


Vädret var lite ostadigt under semestern men inget vi led speciellt mycket av. Dessutom växte vår nysådda gräsmatta, där vi tidigare tog bort en del av altanen, riktig bra. Det är snart dags att klippa den också.



Min nya leksak, en iPad, har gjort sig hemmastadd i min famn största delen av dagen och det har fått till effekt att smartphones, laptops, stationär dator och TVn har fått vila betydligt mer än annars. Formatet på iPaden är utmärk för att sitta i soffan och surfa, läsa eböcker och serietidningar. Alla PDF-filer jag hittar som jag vill läsa är nu bekväma och lättlästa i min famn i soffan!


Mitt senaste intresse väcktes av en diskussion om Peak-Oil som jag och min kära fru hade. Självförsörjande hus! Det är ett väldigt spännande ämne och det finns några få exempel på sådana idag. Jag har länge haft en dröm om att blir oberoende av fossila bränslen, det är väl lite av en utopisk dröm i dagsläget, men teknisk utveckling, samhällsutveckling och personlig utveckling kanske det är möjligt. Intresset som väcktes var i alla fall möjligheten att producera egen el. Till att börja med göra el som räcker till att driva R2D2, samt övrig hushållsel på sommaren. Har inte räknat på det än men då vår frånluftsvärmepump går väldigt lite under sommar tid så borde inte förbrukningen på sommaren vara så hög. Sedan är frågan vad man gör med eventuell överkapacitet. Det vill säga dagar då solen ger mer energi än vad vi förbrukar. Det finns ju två vägar att gå en ekonomiskt troligen bättre väg och en praktiskt och känslomässigt bättre. Sälja överskottet till ett elbolag (läst om att det är ganska ofördelaktigt pris man får för sin el dock) eller ladda batterier som man sedan kan nyttja när man underproducerar eller varför inte om det blir strömavbrott! Fram till årsskiftet finns det bidrag att söka till solenergi installationer men det är inte aktuellt att göra en investering än på ett tag, tyvärr är priserna höga i förhållande till verkningsgraden idag så jag ska göra några kalkyler på om det rent ekonomiskt går att räkna hem en sådan anläggning eller om man idag huvudsakligen ska göra det av moraliska/ideologiska skäll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar