måndag 20 augusti 2012

Slit och slängverket


På lantmäteriets huvudkontor pågår ett ombyggnadsprojekt där man rustar upp och renoverar det gamla huvudkontoret som används sedan man flyttade in i byggnaden för en herrans massa år sedan (vet inte något årtal). Kontorsrummen ska bort och alla väggar blåses ut till förmån för kontorslandskap. Det ska bli en modern, öppen och flexibel arbetsplats heter det. Jag har delat rum tidigare i min karriär i flera olika konstellationer allt ifrån dubbelrum till ett större rum med sex arbetsplatser med cirka 50% närvaro i genomsnitt. Nu ska jag dela rum med cirka 20 personer, det blir säkert spännande, öppet och flexibelt. Men man har så klart farhågor för hur det kommer att bli med koncentrationsmöjligheten.

Jag har varit anställd på lantmäteriet i två och ett halvt år och när jag anställdes köptes det in ett komplett kontorsmöblemang till mig och några andra som anställdes samtidigt. Skrivbord, bokhyllor, hurtsar, skärmväggar med mera. Det talades till och med om att det var konceptmöbler som skulle funka även vid en eventuell ombyggnation. Nu när ombyggnationen snart är färdig och min avdelning snart ska flytta in i våra nya lokaler så ska allt avyttras! Det man tar med sig är datorn och kring utrustning till den samt eventuella böcker och pärmar. Pengarna som spenderas på att köpa in nya möbler och utrustning för att ersätta nästan helt nya prylar som nu inte längre passar in i konceptet hade jag gärna tagit i en löneutbetalning eller pensionsavsättning. Material och energiåtgång för att tillverka de nya prylarna hade man kunnat nyttja på vettigare saker. För lilla mig blir summan säkerligen inte astronomisk men om man multiplicerar med kanske fem hundra personer som genomgått liknande process så blir det säkerligen en inte helt obetydlig summa pengar, resurser och energi som går åt till väldigt lite nytta.

Men jäklar vad fint det blir i den nya lokalerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar