torsdag 23 augusti 2012

Ingen rök utan rökare?


“I feel a presence I haven’t felt since...”

Ett klassiskt citat från Star Wars Episode 4: A New Hope. Det var så jag tänkte när jag igår kände doften av tobaksrök. Troligen var den någon på en balkong eller i en trädgård jag gick förbi när jag gick från jobbet. Det är numera väldigt sällan jag känner denna doft. Det är så länge sedan att jag nästa glömt bort den! Vad beror det på? Att rökarna är ett utdöende släkte?

Ursäkta det tragikomiska i föregående mening men vart har de tagit vägen? Jag har inte ändrat mitt umgänge speciellt mycket de senaste åren jag är väldigt sälla på krogen och lunchar på vardagarna oftast över en plastlåda medhavd mat. Så jag exponeras väl inte speciellt mycket för situationer där rökning varit så vanlig tidigare. Men har förbudet att röka på krogen haft effekt? Är det inte längre ballt att röka? Har hälsoeffekterna blivit tillräckligt tydliga för att avstå? 

Förövrigt är jag är hemma idag och prövar att vara ifrån Minior som är kvar på dagis, eller såkallad inskolning. Det går allt bättre och det är bara i konflikt situationer som det kan bli en känslomässig kolapps just nu. Med konflikt menar jag exempelvis att någon tar leksaken han vill ha. Junior därimot glider iväg genom mängden barn på dagis så att jag nästan glömde av att säga hejdå till honom imorse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar