måndag 20 mars 2017

Resa till Rwanda

Jag och en kollega har blivit tillfrågade att åka på ett uppdrag till Rwanda. Det är en del i svensk kunskapsbistånd (know-how). Det känns otroligt spännande och inspirerande att få göra detta. Rwanda är ett till ytan litet land i centralafrika, Dalarna är lite större till ytan. Till skillnad från Dalarna så är det över 11 miljoner invånare.

Kortfattat kan man säga att vårt uppdrag blir att titta på deras mätinfrastruktur och ge dem råd om fortsatt utveckling. Vi vet inte så mycket detaljer än vilket är rätt spännande då vi åker om bara några veckor. Det inspirerande i det hela är att få äran att åka till ett land och vara en del i att hjälpa dem få igång den ekonomiska tillväxten genom vårt kunnande och våra erfarenheter. Att dessutom för första gången besöka Afrika och med egna ögon få se hur livet är i den världen är också intressant. Jag kommer dessutom att lära mig massor om Rwanda som jag inte visste sedan tidigare. Det enda jag visste innan vi fick uppdraget var den mörka historien med folkmorden på 90-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar