onsdag 22 mars 2017

Kindle Paperwhite 3

Förra året köpte jag en Kindle eboksläsare. Min första erfarenhet av en eboksläsare med e-ink skärm. Jag har läst ett antal böcker på iPad/iPhone kombinerat köpta på iBooks. Telefonen är för liten och iPaden för stor och klumpig. Dessutom ogillar jag det blå ljuset som sägs skapa sömnproblem och jag kan då känna av den tendensen. Dessutom så har iPad/iPhone tendensen att få mig att tappa koncentrationen och “bara kolla en sak på nätet först” eller se vad som hänt i de sociala nätverken. Dessutom är skärmarna blanka på dessa skärmar så de blir lätt som en spegel i solljus, man ser bara sitt eget ansikte och inte det man vill läsa.


Mitt allra första intryck var: “Hur får jag bort den där reklamplastfilmen de klistrat på skärmen” Sen insåg jag att det var en bild som skärmen visade! Det var imponerade. Utifrån vad jag läst om e-ink tekniken så drar den bara ström när man bläddrar. Jag återkommer till reklamen…


Kindeln är ett  “stängt ekosystem” likt Apple men jag har inte upplevt något problem än med det. Jag skapade ett amazonkonto när jag aktiverade den första gången och då skapas en unik epost adress för just min kindle. Jag kan maila filer till den mailadressen som då dyker upp på läsaren några minuter senare. Har testad epub, mobi och pdf-filer och de har alla fungerat utmärkt. Amazon har oändligt med engelskspråkig litteratur som går att köpa direkt i plattan. Däremot är det lite bökigare med svenska böcker. Bokon är den bästa svenska sida jag hittat som har ganska mycket böcker som funkar på Kindle.

Reklamen på skärmen då. Jo det är tydligen något man får om man betalar en lite billigare peng för samma Kindle i USA, man kan betala mer för samma produkt utan reklam(?)! Men eftersom det bara gäller i USA så kunde jag efter 5 minuters chatt med Amazonsupporten få reklamen avaktiverad på min kindle kostnadsfritt. Nu har jag läst 7-8 böcker på den och är väldigt nöjd. Jag kan ha massor med böcker med mig, den är lätt och har en papperslik skärm som gör att det går utmärkt att läsa i solljus. Den har en slags belysning man kan slå på så att skärmen belyses i mörkret som inte lyser upp mer än själva skärmen inte hela rummet. Man kan vänta nån vecka innan man behöver ladda den och slipper batteriångest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar