tisdag 28 mars 2017

Minimalism

Jag hittar ständigt nya saker att lära mig och läsa om. Efter att ha sett ett TED-talk med två killar så hittade jag theminimalists.com och The Minimalist Podcast för några veckor sedan.

Efter att ha läst lite om minimalism inser jag att det tilltalar mig och delvis beror det på att vi i viss mån har samma inställning till saker. Författarna och killarna bakom Theminimalists.com är Joshua Fields Millburn och Ryan Nicodemus. De brukar avsluta varje podcast med mottot “Love people and use things, cause the opposite never works”.

Vi har experimenterat med liknade saker från och till. För några år sedan hittade vi projekt 333, en idé att man bara använder 33 kläder (inklusive skor och accessoarer) under tre månader. Jag tror ingen av oss tog det så långt som att hålla oss till 33 saker men vi minskade våra garderober ganska drastiskt. Gjorde en ny rensning förra veckan där jag plockade ut 2 papperskassar med kläder ur min garderob som jag inte använt på ett till flera år, dessa åkte i en container för bistånd och kommer förhoppningsvis till bättre nytta.

På teknikprylssidan rensade jag ur förrådet på datorkomponenter som jag trott skulle kunna vara "bra att ha" i fall jag i framtiden skulle bygga ihop en billig och enkel dator till grabbarna. Två generationers grafikkort, något moderkort med processor och ramminnen, och lite andra prylar åkte till återvinningen. Idag går det att få ihop en enkel enkortsdator (Raspberry Pi) med linux på för under 1000 kr om man så vill, så det lär aldrig bli av att bygga denna dator. Dessutom så finns det säkert en massa värdefulla metaller i dessa kretskort som gör bättre nytta när de tas hand av återvinningssystemet än ligger i en låda i mitt förråd. Metaller som slipper utvinnas dyrt och resurskrävandes från en gruva.

Skrivbord, och köksbänkar är rensade på all bråte vi haft legat framme och även där åkte en del i kartonger som åkte till återvinningen. Jag har siktat på att i första hand göra oss av med saker och i nästa skede se till att organisera prylarna på vettiga platser så att man slipper se en röra som man går runt och stressar upp sig på. Jag ifrågasätter vilket värde prylarna har för oss. Exempelvis behöver jag ha Star Wars Trilogy Special Edition VHS-box kvar när vi inte ägt en VHS-spelare på 10 år. Jag har dessutom Star Wars på två olika DVD-releaser och även Blueray. De behåller jag däremot då de har olika klippningar och fortfarande tillför mig ett värde. Just ordet VÄRDE är nyckeln här. Fyller verkligen alla saker vi har ett värde, på riktigt? Den där boken jag inte läst som åkt från boende till boende sedan jag var tonåring? Jag har dessutom blivit gammal nog för att inte behöva äga alibiböcker. Jag behöver inte ha Odysséen eller Brott och straff i bokhyllan för att verka intellektuell, sannolikheten att jag kommer ha tid för dessa böcker är extremt låg.

Ett annat citat som fastnat hos mig som theminimalists brukar säga/skriva är "You can't change the people around you, but you can change the people around you".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar