måndag 22 juni 2009

Tusen frågor

Att bli förälder är en stor process och det är mycket man ska lära sig och vänja sig vid, man kan läsa hundratals böcker och ändå inte veta speciellt mycket, varje barn är ju unikt, och ens eget är unikast i världen.

En annan process som jag är övertygad om att man kan läsa hundratals böcker om är husköp. Vi har tittat på ett hus som är väldigt tilltalande, ja vi skulle vilja bo där. Men så är det en massa frågor som dyker upp. En helt ny värld öppnar sig, en värld av bolån, räntor och amorteringar. En annan del av den världen är radon, mögel, riskkonstruktioner och energideklarationer. Alla dessa termer och många fler har alltså snurrat runt i mitt huvud under midsommarhelgen, tillsammans med tankar på sill, potatis och en svensk whisky.

Japp det stämmer inte snaps. Jag dricker nästan aldrig snaps, det är en princip likväl som en smaksak. Jag har aldrig smakat en snaps jag tyckt varit god. Så jag föredrar whisky, vilket det stod på bordet i helgen. Mackmyra ”Den första utgåvan”, visst det är inte den finaste eller mest spektakulära sort jag läppjat, men den är svensk och därför passade den så bra till midsommar.

Inom en snar framtid kanske de där tusen frågorna om husköp rättats ut, ringde en tjänsteman på kommunen och pratade radon idag tillexempel, en otroligt hjälpsam herre dessutom, så jag har nog bockat av de flesta frågorna om radon. Återstår bara den 995 frågorna om andra husköparsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar