lördag 18 maj 2013

Motivation

Som ingenjör jobbar man ofta med teoretiska saker. Man rita, planerar, projekterar, dokumenterar och analyserar. Det verkliga fysiska arbetet utförs av entreprenörer, hantverkare, tekniker med flera. Jag upplever en viss frustration över att det ibland blir svårgreppbart att förstå vad man verkligen jobbar med, vad mina timmar framför en datorskärm, vid en telefonlur eller på möten åstadkommer. Sedan finns ju ett beroende förhållande som man har mot sin arbetsgivare i form av lönen som är nödvändig för att betala de omkostnader man har, med boende, mat med mera. Periodvis tryter inspirationen och motivationen, kanske sammanfaller det också med väldigt intressanta fritidsaktiviteter.

När man går och pysslar med sina odlingar hemma och sitt hus är det svårt att inte bli motiverad. Om jag lägger mig på soffan med en öl bredvid mig, istället för att vattna de törstiga plantorna som väntar på att få flytta ut i odlingsbäddarna. Så kommer jag inte få njuta av det som plantorna har potential att producera. Det är väldigt motiverande att sköta om dessa plantor. Det är dessutom oerhört mycket  praktiskt arbete att anlägga en trädgård, odla upp den med allsköns ätbart och sedan skörda det för omedelbar konsumtion eller ta tillvara på det och konservera det i någon form. Så att man kan äta av skörden under vintern när det inte går att få någon produktion på grund av klimatet. Tänk om hela livet var så okomplicerat som det är när man stoppar händerna i myllan!

Så nu måste jag sluta blogga och gå och vattna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar