måndag 22 april 2013

Kunskap och erfarenhet

Det blev väldigt mycket utevistelse och sociala aktiviteter i helgen, vilket resulterade i att städning och hushållsarbetet inomhus blev lidande. Efter en lång session diskande av diverse prylar som inte fick plats eller skulle inte diskas i maskinen vandrade hjärnan iväg.

Triggad av ett brev som minior hittade som jag fick av en kollega när jag slutade på mitt första jobb, kom jag på tankar om varför jag respekterade den mannen så mycket och varför vi kom så bra överens. Han tillhörde mina föräldrars generation men vi fann många intressanta tankar om livet och samhället som vi delade. Med ungdomlig naivitet hävdade jag mina åsikter som möttes med erfarenhet från ett yrkesliv som började i yngre tonåren. Många likheter med mina egna föräldrar men med helt andra erfarenheter. En oerhört lärorik period i mitt yrkesliv, en fantastisk start på mitt vuxna liv!

Jag respekterar verkligen kunskap, speciellt för dess negativa effekter. Risken är att man med sin kunskap som grund gör antagande om hur verkligheten ska te sig. Erfarenhet å andra sidan säger dig hur saker verkligen förhåller sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar