lördag 18 november 2017

Fritid = kreativitet

Jag brukar få massor av kreativa idéer och skaparlust när jag har semester. Förra sommaren byggde jag en pergola, nästan helt själv bara för att jag fick lust. Sådant händer aldrig mitt i jobblunken. Då kommer man hem trött och understimulerad från jobbet och ska se till att barnen får i sig mat och att det diskas och tvättas och att huset är hyfsat städat. När barnen gått och lagt sig kraschar man ner i soffan och tittar på nått på Netflix eller Viaplay, alternativt så varvar man ner framför ett datorspel eller läser en bok. Men på semestern då hinner man både läsa, skriva, se en tv-serie om det regnar, pyssla i trädgården och kanske bygga en pergola. Visst man har ju mer fritid. Fri tid. Man råder över sin tid själv, det är väl den viktigaste skillnaden jämfört med vardagen. Jag undrar vad som skulle hända om vi genomförde 6 timmars arbetsdag i Sverige. Skulle vi då bli mer kreativa? Kanske skulle det till och med skapas fler nya företagsidéer och fler arbetstillfällen? För jag tror inte alla skulle gå hem och bygga en pergola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar