tisdag 19 augusti 2014

Observational bias

Jag är en person som tror på klimatforskarnas rapporter och tror att vi kommer gå en ganska mörk framtid till mötes om vi inte snabbt ändrar vårt samhälle till något hållbarare. Däremot är jag alltid väldigt kritisk till all form av övertygelse och försöker vara djävulens advokat genom att ifrågasätta mina övertygelser. Nyhetsrapporteringen om orkaner i USA de senaste åren, stormar som skövlar träd längst västkusten och den största skogsbranden i modern historia får mig att fundera över om det är min selektiva perception (eng: Observational bias)som gör att jag tolkar in dessa naturfenomen som något som är kopplat till klimatförändringarna och inte enbart naturligt förekommande olyckor i naturen. För tillskillnad från jordbävningar och vulkanutbrott som jag inte tror vi påverkar genom vår förstörelse av planeten, så sägs det ju ofta i rapporteringen att just torka, bränder, stormar och skyfall kommer bli vanligare med klimatförändringarna. Så medans sittande regim fortsätter prata om arbete som det viktigaste frågan och försöker sopa miljön under mattan så hoppas jag att det bli några andra skeppare på den här arken Sverige efter valet. Det kan på individnivå för den arbetslöse för stunden vara viktigt att hitta ett nytt jobb. Men jag önskar att man kunde lyfta blicken från kvartalsrapporter och valfloskler och tänka större bland de som styr. Vilka 5-, 10-, 25-årsplaner har de? Vad kommer vår generation att göra för storverk?


Jag ser fram emot valet med förhoppning och bävan. Förhoppning för att det sker en förändring i höst och bävan inför att det inte blir så stor skillnad fast personerna och partilogotyperna byts ut i toppen. Eller blir det fyra år till av status quo?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar