torsdag 7 augusti 2014

Den heta sommaren

Denna sommar började lite klent med ett svalt juni. Men jösses vilken semester jag haft som lyckades pricka in den just som värmen kom. I trädgården har det växt väldigt mycket och speciellt kul är alla perenna växter som ju ska finnas där under lång tid. Trädens tillväxt är enorm och jag känner att jag behöver lära mig mer om hur de ska klippas då jag är lite osäker på detta. Några har i alla fall blivit klippta och några vänta jag med ytterligare några veckor. Den perenna rabatten, även kallad "perängen", har tagit sig riktigt bra och börjar redan första året bli ståtlig och har blommat i omgångar oavbrutet hela sommaren.

I den perenna odlingsytan på baksidan har de nya växterna etablerat sig över förväntan.

Vi har smakat och provat oss fram bland alla växter vi odlar och börjar lära oss lite vad vi kan använda dem till. Några rör vi inte i år utan låter dem etablera sig ordentligt. Vi har fått klart med ett pris på marken bakom vårt hus vilket skulle öka ytan på fastigheten till nästan det dubbla. Lantmäteriet ska kontaktas och få en lantmätare som drar upp gränsen och fixar det juridiska. Vi hoppas få klart allt innan nästa vår så vi kan börja dra upp planerna och ta bort lite sly där. Det finns många projekt på listan som ska genomföras på den ytan. Jordkällare, växthus och skogsträdgård är bara några av drömmarna.

Förutom trädgården har vi hunnit med ångloksfärd, några dagar på fäbod, spelkonvent med mina kompisar, fjällsemester med fiske och bergsbestigning. Dessutom en otrolig massa bad för att vara mig!
Ångloksfärd i Jädraås.
Vindkraftsspotting i skogarna utanför Jädraås.
På fäbovall i skogarna söder om Mockfjärd.
Härliga lökar!
Fiske i Lofsdalen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar