måndag 21 april 2014

Sjukt soligt

Trots att vi inte varit på topp kunde jag inte låta bli att fixa mina potatistorn under påskhelgen. Nu återstår att se om experimentet ger någon resultat. Potatistornen består av kompostgaller jag fäst ihop till en liten nätlåda. Sedan har jag klätt botten och sidorna med halm invändigt och likt ett fågelbo fyllt på med jord i mitten. Halmen är där för att hålla det luftigt och dränerat samt för att hålla jorden på plats. I det första tornet satte jag potatissorten Astrix (en sen sort) och där är tanken att när blasten kommit upp en bit så täcker jag den nästan ända upp med mer jord och halm och sedan fortsätter man så allt eftersom blasten växer. Förhoppningen är att det ska bli potatis hela vägen längst med det man täcker så att slutresultatet blir ett torn fullt med potatis. Det andra tornet påbörjas på samma sätt med ett lager Astrix, men sedan fyller jag på med mer halm och jord och satte ett lager Maria (tidig potatis) och sedan mer jord och halm innan jag avslutar med ett lager Minerva (mycket tidig potatis). Där hoppas jag att man ska kunna skörda i omgångar så att man plockar den tidiga potatisen först och sedan lämnar kvar nästa lager. Det vart bara ett lager av varje sort vilket kanske var lite snålt men detta är rena experiment så jag vet inte riktigt vad utfallet kommer bli. Återstår att se.

Påskhelgen har bjudit på fantastiskt väder och en fortsättning på den envisa förkylningen. Idag har vi tillåtit oss att vara sjuka och min kära fru är huvudsakligen sängliggande och jag försöker hålla mig ifrån att göra något i trädgården. Just det är en konst med sådant suveränt väder och så många projekt man vill genomföra. Grabbarna kan som tur är numera leka stora delar av dagen utan vuxen input vilket gör det lite lättare att ta det lugnt för oss föräldrar. Att dessutom föräldrarna är sjukare än barnen gör ju att röjer runt som vanligt och resulterar i ett stökigare och stökigare hem.

Igår slogs det nytt rekord igen med solel, 35,04 kWh på ett dygn. Allt följs självklart upp i excel så att vi kommande år kan börja göra prognoser utifrån egna siffror och inte bara statistik på solinstrålning och vår utrustnings teoretiska specifikationer.
Snörvlar och hostar vidare. Hela nästa helg ska jag gå kurs i Stjärnsund så då vill jag vara frisk! Ska titta om jag hittar nått bra mot förklylning jag inte testat än på Coopoteket/Apokonsum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar