måndag 3 september 2012

Peak Keso


I SvD.se står det idag att diethysteri skapar brist på keso. Det är populära LCHF och GI-dieterna som gör att konsumtionen av Keso ökat så pass att Arla inte hinner med. Efterfrågan börjar bli större än tillgången. 

Själv har jag ätit keso som ett favorit mellanmål sedan tidigt 2002 då jag fick tips om Keso, Banan och Kanel som sedan dess blev ett stående mellanmål som jag äter åtskilliga gånger per vecka sedan dess. Gissningsvis har jag i snitt förbrukat en förpackning Keso per vecka sedan dess vilket borde innebära cirka 550 förpackningar sedan jag började! Men Arla ska utöka produktionskapaciteten så i Januari ska de kunna säkra leveranserna igen.

Jag har även testat en LCHF variant som Fredrik Paulun kallar för LCHQ vilket var gott och säkert även nyttigt, men då vi varken har problem med vikten eller hälsan i övrigt (förutom en fruktansvärd förkylning just nu) så la vi ner den dieten. I dag följer vi dieten SF "sunt förnuft". Vi försöker balansera energiintaget med energiuttaget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar