måndag 4 juni 2012

Fördomsfullt

Jag pratade med en elektriker idag på jobbet, något jag ofta gör för övrigt. Men just idag möttes jag av en sådan kommentar som gör mig irriterad, det kan hända att det var på skämt men likväl tycker jag kommentaren är dum.
“Du står väl aldrig på knä nån gång”

Personligen så antar jag inte att alla som har en akademisk examen är steloppererade från nacken och neråt. Det omvända så antar jag att alla som inte har en akademisk examen inte har nått användbart från nacken och uppåt! Nu vet jag mycket väl att sådana kommentarer är nått som hör till vissa jargoner och oftast inte har speciellt mycket allvar bakom sig men likväl är de lite respektlösa och fördomsfulla. Jag förutsätter alltid att människor är kompetenta, smarta och skickliga yrkesmän/kvinnor tills de visat mottsattsen.

Förövrig stog jag väldigt mycket på knä i helgen när jag satte ner begränsningskabel till vår robotgräsklippare. Klockan elva på fredagkvällen körde han sin första tur på gräsmattan. Jag är imponerad över hur väl han sköter sitt jobb, ja R2D2 alltså, som jag döpt honom till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar