söndag 5 januari 2014

Brittvinter

Några sköna veckor av ledighet lider mot sitt slut. Det har varit mycket sociala aktiviteter och lite sjukdom var det som hindrade att även sista helgen blev det samma. Vi spenderar helgen med att försöka friskna till så att vi är redo för vardagen igen på tisdag. Vi avslutade 2013 med en shoppingdag i Västerås och gjorde av med julklappspengarna och lite till. Ibland måste man uppdatera garderoben.

Jag tittade även på en jacka som jag planerar köpa i februari när jag fyller år. En brittisk Babourjacka, det är en vaxad jacka med tartan (”skotskrutigt) innertyg. Vansinnigt stilig och helt rätt just nu med tanke på vädret. Det är väl ungefär såhär den brittiska vintern är. Anledning till att jag inte köper den nu är att vi bestämde oss för att köra en ”köpstopp” månad. Vi brukar göra det ibland för att hålla igen och en kortare period kan det vara ganska kul att utmana sig själv att inte köpa någonting alls. Det enda vi spenderar pengar på som vanligt är mat och räkningar.

Då snön lyser med sin frånvaro och gräsmattan är grönbrun så kan man inte undvika att börja tänka på årets trädgårdsprojekt. Jag har läst ut ”Creating a Forest Garden” av Martin Crawford. Min kära fru skissade häromdagen på hur vi ska skapa en odlingsyta på framsidan som också ska fungera som insynsskydd och förhoppningsvis kan hjälpa vår häck att växa lite bättre. Två plommonträd och några sibiriska örtbuskar, sedan ska vi hitta på vad vi ska ersätta gräsmattan med i det området. Några marktäckande kvävefixerande växter och kanske ytterligare några buskar. Jag drömmer dessutom om att göra en pergola någonstans och eventuellt kan det bli en sådan vid entrén. Det skulle i så fall även den fungera som ett insynsskydd från gatan. Där skulle man kunna sätta klätterväxter, kanske humle, jag vill ju testa att göra mitt eget öl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar